maandag 21 maart 2011

Volledige uitwerking

> Als materiaal om ons vlot te doen drijven, kozen we voor PU-schuim. Maar omdat dit schuim zeer gevoelig is voor gaten en scheuren en omdat het na verloop van tijd toch zou zinken, hebben we dit bekleedt met een laag epoxiehars. Zo komt het vlot zeer stevig en waterdicht. Dit hebben wij op ons vlot nagebootst door een stuk glasvezel-stof op het schuim te kleven met gewone lijm. Zo konden wij het idee goedkoop en gemakkelijk visualiseren.

> We kozen een simpel systeem waarbij de mensen zelf voor de kracht zorgen die nodig is om het vlot van de ene kant naar de andere kant te laten bewegen. Wel kozen we er voor om de touwen door de ballustrade te laten gaan met in het midden een van de ballustrade een stuk die lager ligt dan de rest van de ballustrade. Zo hebben de mensen meer plaats om aan het touw te trekken. De hoogte van de ballustrade is gekozen volgens de DIN-Belg tabel. Het hoogste deel ligt op ellebooghoogte en het lager gelegen gedeelte ligt op vuisthoogte. Deze hebben wij op onze maquette geplaatst door aluminium profielen juist af te meten en plaatsen op het vlot. In de balustraden zitten nog kruisen voor de veiligheid, deze zitten niet in de maquette omdat deze moeilijk te realiseerbaar zijn op schaal. De balustrades zijn gemaakt uit gegalvaniseerd staal. Dit is goedkoop en weersbestendig.
> In de aanlegsteigers zijn openingen voorzien waarin dan 2 peilers langs elke kant komen waaraan de steigers vast zitten. Aan de binnenkanten van deze openingen hebben wij bumpers gehangen, zo heeft het vlot wat speling en wordt het toch niet beschadigd.
> Doordat de touwen strak gespannen zijn en niet veranderen van positie zal het vlot ook niet veranderen van positie. De touwen zijn vastgemaakt aan palen op de aanlegsteigers, doordat deze aanlegsteigers ook omhoog en omlaag mee bewegen met het niveau van het water zullen de touwen ook altijd gespannen en recht blijven.
> Er is ook een systeem voorzien om het vlot terug naar de kade te trekken als hij langs de andere kant ligt.
> In het vlot zit een gewicht dat voor stabbiliteit zorgt. Als men dat niet doet, zou het vlot niet veel evenwicht hebben omdat we met een schuim werken.
> Als beveiliging tegen overbelasting, zouden wij een gaatje voorzien in het vlot. Zo zou het vlot 'zinken' als er te veel volk op staat en zouden de overtollige mensen vlug van het vlot stappen. Daarna zou het vlot weer naar boven komen.
> Om het water na te bootsen hebben wij plexi-platen gespoten met blauwe en witte lak, om kleurschakeringen te bekomen. Om de natuur na te bootsen hebben wij enkele kiezelsteentjes lang de zijkanten van de aanlegsteigers gelegd.
>FEEDBACK:
Wij hebben zeer veel geleerd van de presentatie. Nl.
- Bij de aanlegsteigers moeten we werken met ten minste 3 palen, zo kan het geheel niet scharnieren.
- Een zitje en een afzetplaats voorzien zodat de mensen meer kracht kunnen zetten om zich vooruit te trekken.
- De touwen in het midden plaatsen zo zou het vlot niet scheef gaan bij het vertekken van op de kade.
- De peilers beplakken met informatie, of wat minder opvallend maken.































































































Geen opmerkingen:

Een reactie posten