dinsdag 22 maart 2011

dossier voetveer "supervlot"





“Supervlot” door Maes David & Popelier Thomas.

Na het vele brainstormen kwamen we uit bij ons eerste ontwerp, die we vervolgens aanpasten zodat deze zou werken.

Onze constructie zou aan verschillende eisen moeten voldoen.

Om het peilverschil van 70 centimeter te kunnen overbruggen kwamen we op het systeem om ons ponton met het waterniveau te laten meegaan.

Hierbij maken we het ponton vast a.d.h.v. een loopbrug met twee scharnieren. Eén aan de plaat op het vaste land, die verankerd is in de grond met palen, en één scharnier vast aan het ponton zelf. Hierdoor wordt het ponton vastgemaakt aan de oever maar kan het toch voldoende vertikaal bewegen met het waterpeil mee.

Deze loopbrug zorgt ervoor dat ook bij extreme overstromingen het vlot & het ponton niet gestoord worden in hun werking.


Het vlot zelf moest aangedreven worden door de gebruikers zelf. Hierdoor kwamen we met het volgende systeem op de proppen.

Door dit systeem is het gemakkelijk om over te steken maar dit maakt het ook mogelijk om het vlot terug te trekken wanneer deze aan de overkant staat.

Veiligheid is een belangrijke vereiste bij de constructie van een vlot omdat er ook vaak kleine kinderen zullen oversteken. Daardoor hebben we de wanden één meter hoog gemaakt en 20 centimeter dik. Dit maakt het mogelijk om kleine kinderen te beschermen en toch te genieten van het landschap.

Ook hebben we onze basis aan alle vier de zijden met 20 centimeter verlengd om zo omkantelen te voorkomen. Deze 20 centimeter zorgen ervoor dat er niet veel gewicht kan liggen op de randen.

Omdat de wanden rusten op een constructie met 6 palen waartussen planken getimmerd zijn is deze gemakkelijk (de) monteerbaar. De volledige constructie kan gemakkelijk uit het water gehaald worden. Ook het mechanisme op het ponton kan gemakkelijk ge(de)monteerd worden omdat het vast zit op het frame van het ponton.

We hebben gekozen voor dit ontwerp omdat het gemakkelijk in de omgeving kan opgaan. Het is gemaakt uit 1 donkere houtsoort waardoor het het landschap niet onderbreekt. Ook de pontons zijn zo simpel mogelijk gehouden zonder verlies aan kwaliteit om het landschap zo min mogelijk te onderbreken.

Uitleg werking & design van het vlot/ponton

Bij het ponton hebben we gekozen voor een afscherming adhv 6 (of meer) palen waartussen touw gespannen is. Hierdoor wordt de wandelaar veilig begeleid tot aan het opstappen van het vlot.

De loopbrug zorgt ervoor dat je gemakkelijk een eventueel hoogteverschil kan overbruggen tussen het waterniveau en het vasteland.

Centraal op het ponton bevindt zich een mechanisch systeem met een draaibare hendel om het vlot zo gemakkelijk mogelijk terug te brengen. Dit kan door aan de hendel te draaien. Meer info over de werking staat uitgelegd op een bord aan de ingang van het ponton.

Het systeem zelf staat nog eens extra verankert aan het ponton met twee verstevigingdriehoeken.

Wanneer het vlot toegekomen is aan het ponton klappen twee deurtjes neer. We hebben gekozen voor neerklappende deurtjes omdat zo het risico om in het water te vallen nog kleiner wordt en het ook zo makkelijker toegankelijk is voor wielertoeristen en rolstoelgebruikers.

Op het vlot zelf zijn er vier klapstoeltjes gemonteerd. Twee aan elke kant. We hebben gekozen voor klapstoeltjes om zo zoveel mogelijk plaats te sparen. Zo is er voldoende plaats om het vlot te bedienen (trekken aan het touw), niet gehinderd te worden door een fiets en voor een vlotte toegang voor rolstoelgebruikers.

De klapstoeltjes bevinden zich 50 cm boven de grond en zijn elk 50 op 50 centimeter, zo zijn ze mooi uitgelijnd met de bovenkant van het vlot.

Het vlot is volledig symmetrisch dus om af te stappen aan de andere kant is het volledig hetzelfde als het opstappen. Men klapt de deurtjes terug neer en men kan vertrekken.

Keuze materiaal

Voor het gebruikte hout hadden we gedacht aan een licht water/regenbestendig hout. Zoals esdoorn hout. Dit is zeer licht en stevig. En wordt voor allerlei andere buitentoepassingen gebruikt.

Voor de ondergrond (drijvende gedeelte) van het ponton en het vlot hadden we gedacht aan behandeld isomo die onder andere ook veel gebruikt wordt voor aanlegsteigers in havens en dokken. Dit materiaal beschikt over een uitstekend drijfvermogen en heeft ook een lange duurzaamheid. Het enige nadeel is dat het moeilijker te recycleren is.

Voor het touw tussen de twee pontons hadden we gedacht aan meer-strengs geslagen polyester, het is goed bestand tegen uv licht, waterbestendig en breekt niet snel.

Berekeningen.

Diepte (0.15m) x breedte (3m) x lengte (2m) => 0.9 = 900 kg

+ extra randen

0.15x 2.40 x3.40=>1.224 = 1224 kg

Waarvan er al 400 kg aan last gerekend wordt , dus er blijft nog 824 kg over.

Het volume van onze muren bedraagt. +-

2x 3m breed x 1m hoog x 0.10 dik + 2x 1.60 breed x 1m hoog x 0.1 dik = 0.92

(0.1 m dik want het zijn holle muren)

(1.60 m breed ipv 2m omdat er overlapping is met de andere muren, elke keer 20 centimeter)

Esdoorn met zijn 650 kg/m³ zit hier mooi onder

Southern yellow pine zit hier mooi onder

De beste keuze is hout uit duurzaamheidsklasse één of twee

Of naaldhoud met verduurzaming volgens procedé A4.1




Geen opmerkingen:

Een reactie posten