zondag 6 maart 2011

Voetveer materialen


-Dek wordt gelegd in hout, we kiezen voor hout omdat dit een natuurlijk materiaal is. Omdat het hout zich bevindt in vochtige omgeving moet dit hout tegen hoge vochtigheid, alsook rot en schimmelvorming, kunnen.

Daarom wordt best een hardhout soort gekozen.

Bij de hardhout soorten hebben we een ruime keuze maar wij zouden gaan voor kastanje hout, welke een inheemse houtsoort is.

De kostprijs voor kastanje bedraagt € 533 voor het volledige dek.

Soortelijk gewicht: kastanje: 550 kg/m3

De totale oppervlakte aan hout die we nodig hebben voor het dek zal 7.5 m² bedragen.et voetveer zal ook voorzien zijn van wanden langs de zijkanten die ervoor zorgen dat men niet in het water kan vallen, deze wanden zullen gemaakt zijn uit houten planken, ook hiervoor gaat de keuze naar kastanje.

- De ophaalbruggen zouden gemaakt zijn uit alluminium, met name aluminium traanplaten, deze platen zijn voorzien van traanvormige uitstulpingen die ervoor zorgen dat men meer grip heeft op de plaat, dit materiaal kan ook gekozen worden voor het dek van het voetveer maar dan zou bijna heel de boot uit alluminium zijn en zou dit opvallen in de natuurlijke omgeving.

Onderstaande foto toont het uitzicht van een traanplaat:

In totaal zullen er vier ophaalbruggen zijn, deze ophaalbruggen moeten 90 cm breed zijn ( 90cm is de optimale breedte waar een rolstoel door kan rijden – zie dinbelg tabel).

De ophaalbruggen zullen ook 1.20m lang zijn.

Bijgevolg zal er dus 4.32m² traanplaat verwerkt moeten worden.

Deze plaat zal ook 4mm dik zijn, bijgevolg zal het gewicht per plaat rond de 7 kilogram liggen.

Men kan kiezen tussen traanplaten met 2 tranen of met 5 tranen.

Voor 4 platen komt de kostprijs op € 86 (traanplaat met 5 tranen).

- Op het voetveer zal ook een bank voorzien zijn langs weerszijden van het voetveer, zodat oudere mensen niet hoeven blijven recht staan tijdens het overvaren, deze bank dient ook gemaakt te worden uit kastanjehout.

Deze bank zou bestaat uit een plank die aan de zijwanden van het vlot vasthangt met een soort scharnier. Zodat als men het bankje niet nodig heeft, of als men meer ruimte nodig heeft op het voetveer, men het bankje naar boven kan doen.

- De onderzijde van het voetveer (het gedeelte in het water), zal gemaakt zijn uit alluminium, met name EN AW-5754 (dit is waterresistant alluminium, welke gebruikt wordt voor de scheepvaart), deze platen zijn beschikbaar van een dikte van 3mm tot een dikte van 50mm, 3mm is meer dan voldoende voor het vlot.

Aangezien het vlot maar zeer licht belast wordt en maar een diepgang heeft van 0.15 meter.

Verder uitdokteren overbrenging:

Overbrenging op het vlot:

We hebben nog verder onderzocht hoe we het beste de kabeloverbrenging konden doen, en hoe we voldoende grip op de kabel konden verkrijgen, hiervoor opteren we voor een wiel met een uitsparing in de omtrek waar de kabel in ligt, deze uitsparing zal voorzien zijn van inkervingen waardoor de weerstand op de kabel vergroot wordt, alsook zal de kabel op het wiel gedrukt worden door een rubberen wiel. Dit kan een oude autoband zijn.

Deze autoband is makkelijk verstelbaar door een uitsparing in de paal waar de wielen op bevestigd zijn.

Hierdoor is het later makkelijk om de kabel indien nodig te vervangen of het vlot los te koppelen van de kabel om deze aan land te krijgen.

Overbrenging land:

De overbrenging van het land naar het vlot zou gebeuren door een enkel wiel, dit wiel is voorzien van een rubberen riem die moet zorgen voor meer grip op de kabel.

We hebben ook de grootte van ons vlot bepaald, we hebben gekozen voor een vlot van 3m op 2.5m.

Nu we dit wisten hebben we de archimedes kracht berekent.

De wet van archimedes luidt:

“de opwaartse kracht die een lichaam in een vloestof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas”

Hieruit geldt volgende formule: Fs = p . g . V

Als uitkomst bekomen we een opwaartse kracht van 1125kg

Hiervan trekken we 400 kg af, dit is de maximale belasting op het voetveer

Dus bekomen we een totaal gewicht van 725kg.

Dit is het gewicht dat we mogen gebruiken voor de afwerking van het vlot, dit is een zeer hoog getal waar we niet vlug aan zullen raken.

Om het vlot een betere stabiliteit te geven zullen we ook onder de waterspiegel gewicht moeten toevoegen dit gaan we doen door in de alluminium bekisting van het vlot beton te gieten met een bepaald gewicht, dit gewicht is afhankelijk van het gewicht van de afwerking op het vlot.

Maquette

Alsook zijn we gestart met het maken van de maquette (nog niet het voetveer) maar wel de waterloop met de beide oevers.

De oevers hebben we gemaakt uit PU-schuim dat ruim voorradig is in school, dit hebben we een verflaag gegeven en bestrooid met graspoeder.

Alsook zal u zien dat een deel van de oever voorzien is van een laag boomschors( ook strooisel), dit is de plaats waar de mensen het vlot in en uit zullen stappen, omdat hier veel gestapt wordt en dit kort bij het water is lijkt het ons veiliger om de bodem te verstevigen hier gedaan met boomschors.

We hebben voor boomschors gekozen omdat dit logisch lijkt in een natuurgebied, boomschors is een natuurlijk materiaal welke de omgeving niet schaadt.

Weetje:

De zakjes met strooisel komen van het merk heki, onderaan de maquette ziet u een laag “slib” dit is zogezegd modderafzetting van het water, dit hebben we verkregen door gebruik te maken van “tamiya, diorama texture paint, soil effect, dark earth”.

Het riet aan de waterzijde is gemaakt van haren uit een oude borstel.

De struikjes op de oever zijn stukjes “ijslands mos”.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten