maandag 7 maart 2011















































De eerste vragen met de antwoorden:

1) uiterlijk vd. omgeving : zie foto’s in bijlage: polderlandschap bestaande uit laaggelegen weilanden die in de winter vaak overstromen

2) gemiddeld hoogteverschil tussen oever en het water: het water fluctueert enorm: het WP in de zomer staat op 2-50-2.70 TAW (tweede algemene waterpassing) en in de winter 3.00 (in de winterperiode en broedseizoen (15/3-15/6) hoeft het voetveer niet in gebruik genomen te worden). Tijdens een overstroming in de winter kan het water naar 3.80 stijgen. Bij een serieuze overstroming komt het peil tussen +4.5 en 5.0 m TAW (gemiddeld eenmaal op de 10 jaar).

De oevers liggen ongeveer op 3.0 - 3.2 TAW.

3) plaats waar het voetveer moet komen: er zijn 3 verschillende mogelijkheden

a. 2 voetveren met oversteek van een gracht met breedte van 10 m (zie ontwerpkeuze 1-cf. jullie opdracht / dit betekent 2 voetveren achter elkaar leggen en je hebt ongeveer een pontonbrugje)

Er zijn echter nog 2 alternatieven bijgekomen:

b. 1 langere voetveer van P1 naar P2: afstand ongeveer 50m via voetveer (zie foto en pdf in bijlage – de stuw in het midden zoals te zien op foto is van tijdelijke aard)

Het water in gracht langs P1 kan vervuild zijn door overstort van riolering en mag dus niet in contact komen met de gracht grenzend aan P2. Vandaar 2 gronddammen en een ombuiging van de ‘vuile ‘ gracht.

c. Optie 2 d.m.v. een pontonbrugje en een voetveer (in de winterperiode aan de kant getrokken worden - nadeel: ophouden van vuil – voordeel: wandelparcours is attractiever van pontonbrug naar voetveer, … De voetveer kan verplaatst worden zoals op tekening, waardoor de afstand dubbel zo lang wordt dan de normale breedte van de vaart, wat dus wel aangenamer is.

4) fietsers en rolstoelgebruikers toegelaten in het domein en mogen/kunnen zij gebruik maken van het ponton: Het terrein is niet rolstoel en fietstoegankelijk, waardoor er in dit praktijkvoorbeeld geen rekening mee gehouden moet worden. In andere situaties is dit wel wenselijk, waarbij in de algemene conceptvorming wel rekening mag gehouden worden.

5) Ook hadden we graag geweten of er enige vorm van verkeer is over de rivier. We zouden graag gebruik maken van kabels (boven en in het water), is dit mogelijk? Het zijn onbevaarbare waterlopen, waardoor dit hier geen probleem vormt. Er mogen wel denkoefeningen gemaakt worden in de algemene conceptvorming hoe dit opgelost kan worden of welke oversteekmogelijkheden er zijn bij bevaarbare waterlopen.


2 opmerkingen:

  1. Dag Olivier

    Blijft de maquette die we dan moeten maken nog altijd 1 meter die we moeten overbruggen. Omdat er hier nu sprake is van 50 meter (schaal 1/10: 5 meter)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij blijven bij de 10 meter. Er is een mogelijkheid om het lange traject ook uit te werken, men is daar nog niet uit.
    Vandaag de opdrachtgever ook aan de telefoon gehad. De effectieve oversteek is 12 meter.

    BeantwoordenVerwijderen