maandag 21 maart 2011

De oversteek: deel 4.

De gewone oversteek definitieve uitwerking:
Na alle voor en nadelen te overwegen kwamen we tot het besluit dat de simpelste oplossing soms de beste is.

De see-through had vooral als nadeel dat door de natuuromgeving het heel moeilijk werd om ervoor te zorgen dat er altijd door de bodem kon gekeken worden (slijk, modder, water, aarde = geen goeie combinatie voor een propere doorkijkvloer).

De EPS-brug (= een platform dat bestaat uit onzinkbare EPS fundering) had als probleem dat de diepgang veel te groot ging worden. En dus heel milieuonvriendelijk.

We kozen dus voor de simpelste oplossing, maar in kader van onze opdracht de beste!
We hebben er zoveel mogelijk voor gezorgd dat onze voetveer een rustieke uitstraling kreeg.


Zijaanzicht definitieve voetveer.

Bovenaanzicht definitieve voetveer.




Het productieproces van de voetveer:

Uittekening in CAD van onze voetveer.
We hebben ons op onze vorige tekeningen gebaseerd voor het maken van onze voetveer.
Ook hebben we rekening gehouden met al de voorwaarden beschreven in onze opdracht!
Onze schaalmodel heeft een afmeting van:
1. 15 cm op 25 cm op 1,5 cm diepte als grondoppervlak gemaakt uit hout.
2. Daaronder eenzelfde grondoppervlak gemaakt uit EPS.
3. Onze 2 oude surfplanken (EPS) hebben een afmeting van 5 cm op 1 op 2,5 cm.

In werkelijkheid spreken we dus over een voetveer van 1,5 m op 2,5 m op 0,3 m met 2 aanhangsels die elk de afmeting hebben van 0,5 m op 0,1 m op 2,5 m.

Hieronder enkele berekeningen (we verwaarlozen onze afrondingen gemaakt aan onze voetveer daar we nog houten paaltjes en touw als extra gewicht hebben + we ronden cijfers af):

Teak- hout heeft een soortelijk gewicht van een 630-680 kg/m^3
EPS heeft een soortelijk gewicht van 25 kg/m^3.
Wanneer de gemiddelde dichtheid  < de dichtheid van de vloeistof waarin het blijft drijven DAN blijft het drijven!
Onze gemiddelde dichtheid bedraagt 319,75 kg/m^3.

We komen aan volumes van: -hout: 0,5625 kubieke meter; - EPS: 0,8125 kubieke meter.
Dus een gewicht van: -hout:382,5 kg ; -EPS: 20,3125 kg; -maximale extra balast: 400 kg
Totale gewicht = 802,8125 kg
Wat een volume dat verplaatst wordt door water geeft als = 0,8028125.
Wanneer je dit deelt door je totale oppervlakte bekom je de dieptegang van je voetveer.
Bij ons is dit = 0,12845 m.
Wanneer we de 2 surfplanken niet bij ons totale oppervlakte rekenen bekomen we een dieptegang van 0,214083333 m.

We hielden rekening met:
  1. Demontage = gemakkelijk : We hebben gebruik gemaakt van een simpel treksysteem. Wanneer met het touw losmaakt is alles gemakkelijk op het droge te leggen. Ook ons katrolsysteem is gemakkelijk demonteerbaar (zie systemen).
  2. Rekening houden met de ergonomie. Onze voornaamste prioriteit was de veiligheid! Daarom hebben we gewerkt met houten hoeken, polymeer textiel en touw! We hebben er zo voor gezorgd dat we een open effect creëerden maar met een garantie op een veilig gevoel. Onze 2 oude surfplanken zorgen er ook voor dat de voetveer zeer stabiel is.
  3. Het moet kunnen integreren in een natuurreservaat (materiaalkeuze). De kleuren van onze voetveer zijn camouflage kleuren: we werken met bruin- en beigetinten. Deze kleuren zorgen voor geen afschrikking bij de fauna en flora. Alles heeft ook een rustieke uitstraling. En de recyclage van oude surfplanken zal ook door natuurliefhebbers aangemoedigd worden!
  4. Materiaalkeuze = duurzaam! :  We werken met Teakhout dit heeft een klasse 1 qua duurzaamheid wat dus gegarandeerd 25 jaar of langer de natte omstandigheden overleeft! Dit hout heeft een kostprijs van een 8 a 10,5 euro per kubiek, wat dus niet zorgt voor dure aankoopprijzen van het product. We werken ook met EPS, van dit product vonden we geen klasse van duurzaamheid terug maar we vonden heel veel proefverslagen en literatuur die ons aantoonde dat EPS zijn duurzaamheid heeft bewezen.
Systemen in detail:
Ons katrol systeem:
Aan onze katrol hebben we een drijvend lichaam bevestigd.
Ons katrol zit met een T-klem vast in een houten pilaar waar water in kan.
Waardoor bij waterstijging of -daling onze katrol mee gaat stijgen of dalen.

Hoogste waterstand


Laagste waterstand.

Onze T-klem waar de katrol aan bevestigd is.
Aan onze katrol is een drijvend lichaam bevestigd.

We hebben ervoor gezorgd dat de T-klem zich mooi kan verplaatsen in de houten pilaar.
Ons treksysteem:

Ons treksysteem zorgt  ervoor dat mensen zich op middelhoogte kunnen vooruit trekken van op de voetveer. En wanneer ze afdalen op de trappen kunnen ze de voetveer indien deze aan de verkeerde oever geparkeerd staat verplaatsen.

Ons trapsysteem:
Onder de trap zit onze katrol vast aan de hand van een T-klem in een houten pilaar.
Deze pilaar staat vast aan de oever.
Onze trap vertrekt van de oever naar beneden.
Zo kunnen de mensen ook bij laag water gemakkelijk op- en afstappen.
De hoogte van onze tredes zijn gemaakt zodat de boot perfect kan aanmeren en zeer stabiel staat tijdens het op- en afstappen.

Aan de ene zijkant heeft men extra steun aan de leuning. Zo kunnen oudere mensen hun gemakkelijk optrekken tijdens het opstappen van de trap.
Aan de andere zijde kan men de voetveer gemakkelijk ophalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten