zondag 20 maart 2011











uiteindelijk concept!


Materiaalkeuze

We zouden de onderkant van het veer maken uit polyester dat verstevigd is met glasvezel. Polyester is een harde kunststof en is relatief goedkoop. Op de buitenste laag wordt nog een gelcoat aangebracht zodat het beter bestand is tegen water en UV. De glasvezel zorgt voor een grotere stevigheid.
Bovenop het vlot zouden we WBP (water boiled proof ) gebruiken. Het is goedkoop en waterbestendig hout dat gemakkelijk te bewerken is.

Werkingsprincipe van het veer

We hebben onze maquette zo gemaakt dat het inwendig mechanisme zichtbaar wordt en zo duidelijk getoond kan worden. Dus de gaten in het oppervlak zijn normaal toe of het wordt verborgen in een kast. Het veer is 2m op 2.5m met een hoogte van 40cm. Met de wet van Archimedes mag ons veer 350kg wegen.
2x2.5x0.15 = 0.75
750 kg -400 kg = 350 kg

In het midden het vlot bevind zich een kast waarin twee wielen worden aangedreven door middel van een as. Als aan een hendel wordt gedraaid begint de as ook te draaien. Het eerste wiel is verbonden met een schoep (die zich bevind onderaan de boot), die er voor zorgt dat het veer rapper vooruit gaat. Het tweede wiel is verbonden met twee andere wielen die zich bevinden op beide petons. zie foto 2.3.4


In de schuine oevers is een kleine opening gemaakt waar de kabels kunnen doorlopen. Onder de grond van de oever bevindt zich een wiel dat in verbinding staat met het veer. Een ander wiel staat op die zelfde as en wordt daardoor mee aangedreven. Die laatste staat in verbinding met nog een ander wiel dat zich boven de grond bevindt in een kast. Via een hendel in de kast kan het wiel worden aangedreven en het veer naar de oever getrokken worden.
Eerst dachten we ons bootje langs de onderkant af te schuinen zodat het mooi kon aanmeren op de oever. Hierbij hadden we het probleem dat de wet van Archimedes niet meer ging kloppen. Ook was het bootje niet stabiel meer omdat de oppervlakte van de onderkant verkleind was. Als oplossing werken we gewoon met een afstapje. Een paneel is bevestigt aan de boot, wanneer de boot aanmeert zal het afstapje mooi over de oever glijden waardoor de mensen gemakkelijk kunnen op en afstappen. Zie foto 1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten