dinsdag 15 maart 2011

Soorten voetveeraandrijvingen + keuze

Soorten voetveren

Kabelveerpont met handkracht


Dit is een veerpont die tussen een geleiding vaart van 1 of 2 staalkabels die tussen de 2 oevers gespannen zijn en middels handlieren, staande op de oever, gespannen kunnen worden. De voortbeweging geschiedt met de hand. De veerman trekt aan boord van de veerpont aan de kabel middels een houten knuppel waarin een schuine gleuf zit die over de staalkabel gelegd wordt. De veerman trekt dan met z'n volle gewicht, met 2 handen, aan de knuppel in de tegengestelde richting en de veerpont komt in beweging. De geleide kabels dienen om de veerpont recht over te laten varen tussen de beide veerstoepen aan de oevers. De geleide kabels zakken na het passeren van de veerpont weer naar beneden, onder de waterspiegel, zodat het andere scheepsvaartverkeer er geen hinder van ondervindt. Aan de voor- en achterzijde van de veerpont bevindt zich een klep met hefbomen met tegengewicht zodat de kleppen niet in het vaarwater hangen.

Zelfbedieningskabelveerpont


Dit is veelal een klein type veerpont geschikt voor het overzetten over een niet te grote afstand van voetgangers en wielrijders over een smal niet te druk vaarwater. Bij een dergelijke veerpont is meestal een touw gespannen van de ene oever naar de andere oever. Een 2de touw is van de oever verbonden met de pont. Het is mogelijk met spierkracht de veerpont aan te drijven door aan van beide touwen te trekken.

Zelfbedieningskettingveerpont


Dit is veelal een klein type veerpont geschikt voor het overzetten over een niet te grote afstand van voetgangers en wielrijders over een smal niet te druk vaarwater. Een dergelijke veerpont heeft veelal een stalen kabel of ketting, die onder het vaartuig via een geleiding loopt om het vaartuig in een rechte baan over te laten steken. De aandrijving is met handlieren, gewoonlijk staan er 2 op het vaartuig en op elke oever eveneens 1 om het voertuig terug te halen wanneer het aan de overzijde ligt. Een stalen ketting loopt over de handlieren die voor de aandrijving zorgen.

Keuze aandrijving

Een belangrijk gegeven bij dergelijke projecten is natuurlijk de kostprijs. Hoeveel geld dat kost hangt af van het soort veer. Er zijn goedkope systemen, maar ook de gebruiksvriendelijkheid is belangrijk. Zo zal een voetveer met een ketting een een draaiwiel een stuk duurder uitvallen dan wanneer er met een touw gewerkt wordt.

Er moet eventueel ook gedacht worden aan de gevoeligheid voor vandalisme, kwaliteitsvol materiaalgebruik is van belang.

De breedte van de waterloop is uiteraard ook van groot belang. Een voetveer met een ketting en een draaiwiel wordt vaak op bredere water gebruikt (meer dan 10 meter), terwijl een voetveer met een touw alleen gebruikt wordt tot ongeveer 10 meter breed.

We zijn tot het besluit gekomen om een touw te gebruiken als voetveeraandrijving. Het is perfect haalbaar om de 10 meter van het moeras te overbruggen met dit systeem. Bijkomend voordeel is dat het goedkoper en eenvoudiger is dan de andere voorgestelde systemen. Om het vandalismebestendig te maken kan er eventueel gewerkt worden met versterkt touw. Er zijn touwen op de markt met een kern van staal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten