zondag 27 februari 2011

Maquettes

We hebben tijdens de les spuugmaquettes gemaakt van de bevestiging aan land en de overbrenging naar het vlot. (zie onderstaande foto’s en filmpje)

Hieruit hebben we geconcludeerd dat de bevestiging aan land een stevige constructie is, maar we moeten wel nog nadenken over de overbrenging van land naar boot. Bij de spuugmaquette hebben we de boot met het land vastgemaakt met een aparte kabel, dit is een slechte oplossing want zo kan men het vlot niet helemaal tot aan de andere kant krijgen en moet men meer kabels gebruiken.

De bevestiging aan land zou bestaan uit 1 paal die diep in de grond bevestigd is, en 2 palen die de rechtstaande paal ondersteunen in de richting van de kracht, deze palen zijn bevestigd in 2 zware betonblokken welke de kracht moeten opvangen van de boot. Deze oeverbevestiging zal toch voorzien moeten zijn op een kracht van een 750 newton die eraan trekt.


De overbrenging op het vlot is wel goed, hierbij zouden we het bovenste wiel voorzien van een langwerpige opening voor de geleider zodat indien het vlot verwijderd dient te worden het bovenste wiel makkelijk verwijderd kan worden en de kabel er gemakkelijk van tussen gehaald kan worden, dit is ook makkelijk ter installatie van een nieuwe kabel. Men kan de spanning tussen de twee wielen makkelijk aanpassen indien nodig.

Schets van de uitsparing in het bovenste wiel van het vlot, dit dient om makkelijk het wiel in hoogte te verplaatsen.


Als oplossing hebben we gekozen voor 1 kabel deze hangt vast tussen twee wielen op het vlot en loopt rond een wiel op de oever en is bevestigd aan een zijde van het vlot langs weerszijden.

Hieronder nog een filmpje van de maquette in werking

1 opmerking:

  1. goed bezig, bij eventuele keuzes ook stevigere maquettes gebruiken. Die tot nu toe zijn erg fragiel en kunnen daardoor ook foute feedback geven.

    BeantwoordenVerwijderen