zondag 27 februari 2011

Sessie 2: Verdere brainstorm & Concepten uitwerken

Brainstorm over deelproblemen
Uit de vorige brainstormsessie is gebleken dat we voor een aantal deelproblemen een goede oplossing moesten vinden, en dit telkens rekening houdende met de door de opdrachtgever geformuleerde eisen:
  • Aanmeren & Instappen
  • Vorm van de boot
  • Boot beschikbaar maken langs beide oevers
  • Systeem om aan overkant te raken


Probleem 1: Aanmeren & instappen


Probleem 2: Vorm van de boot
 



Probleem 3: Boot beschikbaar maken langs beide oevers



Probleem 4: Systeem om aan overkant te raken

De braionstorms die we tijdens de eerste les hadden gemaakt, concentreerden zich vooral op dit aspect. Als we even enkel de min of meer realistische voorstellen overhouden, kwamen we tot volgende ideeën:



  1. Systeem met (verborgen) tandwielen
  2. Klassieke systeem met een touw
  3. Systeem met dubbele functie: de fiets


Aanvulling op systeem met touw:



Na bespreking viel ook het derde idee weg, aangezien het bij zich hebben van een fiets niet noodzakelijk mag zijn voor het gebruik van de voetveer.

De overgebleven ideeën vonden we dan weer niet bijster origineel ...






In plaats van te proberen met een compleet nieuw idee te komen, konden we misschien proberen een bestaande techniek te verfijnen.

We besloten even naar bestaande systemen te gaan kijken, en al snel bleek dat er niet eens zo veel methoden bestaan om met enkel mankracht een voetveer te bedienen: de meeste oplossingen maken al snel gebruik van motorkracht.


De bekendste voetveer onder Vlaamse jongeren is wellicht die in Planckendael:


Hoewel de hier gebruikte techniek de meest eenvoudige is (uzelf overtrekken aan een koord dat vast gespannen is tussen de twee oevers), wordt deze ook het vaakst toegepast, ongetwijfeld omdat ze met een grote eenvoud te bedienen valt, en toch uiterst efficiënt is.

Het enige nadeel er aan is de kracht die nodig is om de trekbeweging uit te voeren.

Hierop verder bordurend kregen we het idee om een mechanisme te maken waarbij zoveel mogelijk de menselijke beweging geïmmiteerd wordt. Het lijkt ons een origineel concept, en een leuke uitdaging om dit te vertalen naar een zuiver mechanisch werktuig.




Volgende stappen
In een volgende fase zullen we de verschillende deelproblemen en oplossingen proberen te combineren om zo tot meerdere oplossingstrajecten te komen.

Daarnaast zullen we even de menselijke trekbeweging uitgebreid analyseren, en proberen deze mechanisch te imiteren.







Jérôme Campbell & Joachim Samyn, 1IPO2

1 opmerking: