zondag 27 februari 2011

Bevestiging

Een vereiste was om het ponton makkelijk uit het water te kunnen halen als men het niet nodig had. Daarom moet het losgemaakt kunnen worden van het touw (touwen). Om dit eenvoudig mogelijk te laten gebeuren, kiezen we ervoor om het touw "permanent" vast te maken aan het vlot. Maar het touw kan wel los gemaakt worden van zijn bevestigingspunt op de oever. Dit levert het voordeel dat men het vlot nog kan optrekken, bijhouden aan de oever door het touw vast te houden.

Losmaken aan de oever gaat makkelijk door de bout van de katrol los te draaien en het touw uit de katrol te halen.

"Permanent" vast aan het vlot is ook niet volledig juist. Indien nodig kan het touw ook losgemaakt worden van het vlot. Dit hang er namelijk aan vast door een stevige knoop.


Waaraan de katrol vastgemaakt word, werken we voor het moment nog uit. Ook de vorm van het vlot staat nog niet vast.


De oranje, blauwe, en bovenst rode katrol passen precies zoals wij het in onze gedachten hebben.


Ook dachten we al eens na over de keuze van het touw.
In het begin dachten we aan een kommel. Dit is heel stevig, bied veel grip, maar het is ook erg zwaar. dit is nadelige om het eventueel te kunnen opspannen.

Na enkele opzoekingen kwamen we terecht bij een touw dat men gebruikt voor canyonings af te dalen. Dit touw kan perfect tegen vochtigheid en het blijft ook drijven op water. Dit kan nuttig zijn als we het touw niet volledig opspannen, dan stijgt het mee met het waterniveau, en rust het niet op de bodem van het riviertje (geen beschadiging).
Natuurlijk moeten de mensen dan wel aan een nat touw trekken op het ponton. Maar daarvoor bedenken we ook een systeempje. (Denk bv aan miniborstelstje in het oog waar het touw doorloopt).

Nadeel van dit touw is dat het duur is.
We hebben nog altijd enkele alternatieven ook.



-----------------------------------------------------------------------------

Tim De Keyser , Dries Gaeremyn, Anna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten