zondag 13 februari 2011

LABO 1 - Voetveer

1.1 Situering

Een voetveer is een drijvende constructie die i.p.v. een brug geplaatst wordt en er voor zorgt dat recreanten (fietsers, wandelaars) een waterloop kunnen kruisen. Er wordt geopteerd voor voetveren op plaatsen waar het aanleggen van een brug niet mogelijk is, omwille van landschappelijke redenen, omwille van kostprijsredenen of omwille van technische redenen (funderingen).

Het voetveer wordt normalerwijze voortbewogen door een kabel die van de ene oever naar de andere oever (via twee aanlegsteigers) gespannen wordt.

1.2 Randvoorwaarden voor het te ontwerpen voetveer:

- breedte van de waterloop is 10 meter

- het drijvend veer mag bij een belasting van 400 kg maximaal 15 cm diepgang vertonen (beplanting)

- het veer moet een draagkracht van 400 kg (ofte 4 personen) hebben

- het veer moet door de gebruikers zelf in beweging gebracht kunnen worden

- het veer moet kunnen werken bij peilverschillen van de waterloop die tot 70 cm kunnen bedragen

- de veiligheid van de gebruiker moet onderdeel uitmaken van het concept (afscherming bewegende onderdelen, tegengaan vallen in de waterloop, instappen/uitstappen, ….

- Het voetveer moet op eenvoudige wijze gedemonteerd/gemonteerd kunnen worden zodanig dat het indien nodig "op het droge" kan gebracht worden (in de broedperiode zal het veer buiten gebruik gesteld worden)

- het veer ligt in overstromingsgebied: dit heeft tot gevolg dat het peilverschil bij overstroming tot 2 meter kan bedragen. Het veer hoeft dan niet te werken, maar moet dit wel "overleven"

- alle materialen zijn mogelijk maar er moet wel steeds verantwoording qua duurzaamheid materiaalkeuze zijn

- het veer wordt gebruikt in ruimtelijk en landschappelijk kwetsbaar gebied (natuurgebied de Blankaart): rekening houden met materiaalkeuze/kleurkeuze

- het veer zal functioneren in een poldergebied: de stroomsnelheid van de waterloop en de dwarse krachten hiervan zijn te verwaarlozen

1.3 Opmerkingen

- Dit is een voetveer dat we wensen te installeren in zomer 2012.

- We werden in het verleden ook regelmatig geconfronteerd met gelijkaardige vragen voor voetveren te plaatsen op kanalen (waar dus nog schepen op varen). Er bestaat bij ons weten geen werkbaar systeem van voetveren met eigen bediening dat op een kanaal met scheepvaart kan geplaatst worden (je kan geen kabels spannen over een dergelijke waterloop …). Mocht daarover nagedacht kunnen worden: graag, maar we hebben nu niet direct iets te plaatsen)

Hierbij een voorbeeld ter inspiratie:

















Evaluatie en timing:

- Project per 2 studenten
- Werkende principemaquette op schaal 1:10 waarbij de belangrijkste ontwerp-oplossingen duidelijk uitgelegd worden (bv verankering, spansysteem, hoogteverschil water opvangen...).
- Tijdsbesteding : 6 lessen

- In de 2e semester wordt van jullie verwacht je laptop mee te hebben. Iedere les dien je daarom de progressie op de blog te posten. Dit is verplicht en wordt verrekend in de punten voor de blog. Een goede planning is dus onontbeerlijk.
- Op het einde van de laatste les wordt gepresenteerd aan de hand van de maquette. Per klasgroep worden de drie beste concepten gekozen door een jury van docenten. Deze negen groepjes presenteren dan aan de opdrachtgever met een kans op een eventueel vervolg van jullie ideeën.

- Puntenverdeling : Maquette 30%, verdediging voor jury 30%, blog verslaggeving 40%
- Aandachtspunten :
Sterkte versus gewicht
Voldoen aan eisenpakket
Materiaalkeuze
Ergonomie (duidelijke werking, eventueel extra signalisatie)
Berekeningen (bv bepalen diepgang zoals gevraagd)
Veiligheid
Verplaatsbaar of eenvoudig af te breken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten