Probleem 1: Hoe zorgen we er voor dat het bootje de andere kant kan opvaren?
Oplossing: het volstaat om een symmetrisch geheel te maken, met een scharnierpunt in het midden. Het klempunt naar waar de twee terugklappende delen aan elkaar verbonden zijn , moet dan verplaatsbaar worden van de ene naar de andere helft van het geheel.
Uiteraard zal dit bij een echte uitvoering nog uitgebreider geanalyseerd moeten worden
Probleem 2: Hoe zorgen we er voor dat het bootje aan een andere kant raakt zonder personen aan boord?
Oplossing: Nu ons scharnierpunt verplaatst is en we een symmetrisch geheel hebben, kan dit probleem eenvoudig ook omzeild worden. Wanneer het klemmechanisme niet links, niet recht, maar precies boven het scharnierpunt zit, zullen de twee klemhelften niet naar elkaar toe worden getrokken en dus niet klemmen. Op de manier kan de boot dan aan een ander touw voortgetrokken worden tot aan de kade, waarbij het van de ene naar de andere kant gespannen koord geen belemmering vormt.
Conclusie
We zullen een mechanisme maken dat drie posities kan aannemen:
- richting 1
- richting 2
- gedeblokkeerd / neutraal
Ook hierbij merken we nog wat nader te onderzoeken problemen op:
- Hoe kan het touw beter geleid worden doorheen het mechanisme (nu treden immers nogal vaak haperingen op, of glijdt het touw van tussen de klem-armen ...)?
- Hoe kan verzekerd worden dat mensen de boot in neutrale positie achterlaten? Dit is namelijk een vereiste opdat personen die aan de andere kant staan de boot naar zich toe kunnen trekken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten