Ons vlot heeft een totaal afmeting van 2,5m x 2m.
Dit uitgerekend volgens de wet van Archimedes leert ons dat hij maximum 750kg (belasting inbegrepen) zal mogen wegen om een maximum diepte van 15cm te halen.
2,5 x 2 x 0,15m = 0,75 => 750kg
750kg – 400kg = 350kg
Materialen met gewichtberekening.
Voor de drijvers kiezen we voor polyesther + hars.
Deze materie wordt vaak gebruikt voor de bouw van boten die licht maar toch resistent moeten zijn.
Omdat we het exacte volume niet weten + het aantal vereiste lagen met exacte gewicht hebben wij ter vergelijking een kayak van 4,50m x 0,6m genomen. Een kayak met deze afmetingen weegt 20kg (exclusief additieven). We zoudn er op zijn minst 2 van nodig hebben om onze voetveer te bouwen. Maar omdat kayaks puntiger zijn en de verhoudingen niet 100% kloppen nemen we een marge voor 20kg extra materiaal.
20kg (kayak 1) + 20kg (kayak 2) + 20kg (marge) = 60kg.
Voor de vloerplaat en de opstaande panelen die samen met het gevlochten staaldraad de balustrade vormt kozen we om Teakhout te gebruiken.
Het is een veelvoorkomende houtsoort voor de bouw van yachten en plezierboten. Mits een kleine onderhoud blijft deze houtsoort erg mooi.
Het soortelijk gewicht van teak ligt tussen de 600kg en de 800kg/m³, voor onze berekeningen nemen we een gemiddelde van 700kg/m³.
De vloerplaat van 2,5m x 2m x 0,04m heeft een totale inhoud van 0,2m³.
0,2m³ x 700kg/m³ = 140kg
De opstaande panelen van 0,9m x 0,1m x 0,02m hebben een totale inhoud van 0,02m³.
0,02m³ x 700kg/m³ = 14kg
Het totale volume gebruikt hout komt op een totaal van 0,12m³ => 70kg + 14kg = 84kg.
Zoals eerder vermeld maken we ook gebruik van gevlochten staaldraad.
Als we de omtrek van ons vlot berekenen komen we op een totaal van 2,5m*2 + 2m*2 = 9m. Deze omtrek zullen we 2 keer overspannen dus hebben we een totaal van 18m draad nodig.
We hebben gekozen voor een draaddikte van 10mm. Dit materiaal is roestvast en zal dus alle weersomstandigheden aankunnen, het wordt vaak gebruikt op bouwwerven en dergelijken.
Staaldraad met een diameter van 10mm en een lengte van 250m weegt 125kg. Voor een lengte van een meter komt het op een gewicht van 0,5kg/m.
18m x 0,5kg/m = 9kg.
Totaal : 60kg + 154kg + 9kg = 223kg
350kg – 223kg = 127kg
Er is nog 127kg marge voor bevestigingsmaterialen en mechanisme.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten