Analyse probleem
Vooraleer we wilden definitieve ontwerpkeuzes maken, was er één idee waar we eerst wat meer rond moesten experimenteren: het proberen te imiteren van de menselijke trekbeweging.
We besloten eerst eens uitgebreid te analyseren hoe een mens aan een (horizontaal) touw trekt.
Op deze manier kwamen we tot 4 stappen, die zich steeds continu herhalen:
http://www.youtube.com/watch?v=PO2-2y-GhR8#t=0m54s
(filmpje niet opgenomen in post, slechts deeltje is interessant: link verwijst meteen naar juiste punt)
(filmpje niet opgenomen in post, slechts deeltje is interessant: link verwijst meteen naar juiste punt)
We vertrekken vanuit de positie waarbij je het touw dicht tegen je lichaam vast hebt.
- de armen gaan open om de handen van het touw te verwijderen
- de armen worden gestrekt om ze naar de volgende grijppositie te brengen
- de armen gaan toe om het touw vast te nemen
- de armen worden ingetrokken om je lichaam/bootje naar de grijppositie toe te bewegen
Op dit moment bevinden de armen zich terug in de positie waarvan we zijn vertrokken.
Mechanisch vertaald wordt dit zo iets:
Om de nodige kracht te realiseren, zullen we moeten een rechtlijnige beweging te kunnen creëren uit een (half)cirkelvormige:
Dit kan door middel van een tandheugel en tandwiel.
- rechtlijnige beweging = het trekmechanisme dient heen en weer (voor <-> achter) te bewegen
- (half)cirkelvormige beweging = je trekt een hendel heen en weer rond een as
Dit kan door middel van een tandheugel en tandwiel.
Van Wikipedia: Een tandheugel is een rechte staaf die aan één kant is voorzien van vertanding zoals een tandwiel. Met een klein tandwiel, rondsel genaamd, dat in de vertanding ingrijpt kan de staaf in lengterichting bewogen worden.
Tandheugels worden onder andere toegepast in de stuurinrichting van auto's en op andere plaatsen waar een draaiende beweging omgezet moet worden in een lineaire verplaatsing.
Proefmaquettes
Conclusie
Hoewel de uitvoering niet evident zal worden, zijn we ervan overtuigd dat we met dit principe tot een werkende oplossing zullen kunnen komen. Uit de experimenten is wel al gebleken dat we nog een aantal zaken zullen moeten oplossen:
- Hoe zorgen we er voor dat het bootje kan de andere kant opvaren? (dus veranderen van richting)
- Hoe zorgen we er voor dat het bootje aan een andere kant raakt zonder personen aan boord?
Jérôme Campbell & Joachim Samyn, 1IPO2
Geen opmerkingen:
Een reactie posten