maandag 14 maart 2011

Sessie 3 - b: Creatie oplossing

Vergelijking & combinatie oplossingen




Samenvatting oplossing
Hoewel het idee waarbij we een imitatie zullen construeren van de menselijke trekbeweging nog niet volledig op punt staat, willen we liefste deze optie verder uitwerken.

De gekozen oplossingen voor de deelproblemen nog even op een rijtje:

  • Trekmechanisme: imitatie menselijke beweging
  • Aanlegsteigers: sharnierpunt op de oever, ponton zelf hangt daar met de ene kant aan, andere kant is gemonteerd op een drijvend lichaam op het water ==> ene helft van ponton stijgt mee met het water, andere helft blijft vast aan de oever (in en afstappen gebeurt dus via een licht hellend vlak naargelang de hoogte van het water)
  • Vorm bootje: zie tekeningen

  • Opvangen hoogteverschil: koord hangt vast aan een paal, paal staat in een cilinder op drijvende bol, ondergronds verbonden met de rivier ==> paal (en koord) stijgen mee met het water
  • Realiseren drijfkracht: rubberen band


Verdere stappen
In de volgende fase zullen we de nodige berekeningen maken om de definitieve afmetingen te bepalen van ons veer. Daarnaast zullen we ook de te gebruiken materialen vastleggen.

Eens de hoofd ontwerpbeslissingen genomen zijn, zullen we vervolgens het werk verdelen om de definitieve maquette te bouwen.

Ten slotte dienen we ook nog even de twee problemen aan te pakken die uit de proefmaquettes naar voren zijn gekomen:
  • Hoe zorgen we er voor dat het bootje kan de andere kant opvaren? (dus veranderen van richting)
  • Hoe zorgen we er voor dat het bootje aan een andere kant raakt zonder personen aan boord?

Jérôme Campbell & Joachim Samyn, 1IPO2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten