maandag 4 april 2011

Berekeningen + materiaalgebruik

BEREKENINGEN:
Volgens de wet van Archimedes mag onze voetveer maximum 860 kg wegen (belasting inbegrepen) om te voldoen aan de maximum diepgang van 15 cm.
Vlot: 3,30 m (lengte) x 2,30 m (breedte)
Drijvers: 2,50 m (lengte) x 2,30 (breedte) = 2,50 m x 2,30 m x 0,15 m (diepgang) = 0,86 m3
860 kg - 400 kg = 460 kg (maximum gewicht voetveer)
MATERIAALGEBRUIK:
Het vlot zelf wordt uitgewerkt in Teakhout, de drijvers in PU-schuim met een polyesterlaag. Teak is zeer duurzaam (blijft mooi met weinig onderhoud), stabiel, gemakkelijk bewerkbaar en het splintert niet (belangrijk voor de randen van het vlot om kwetsuren te voorkomen).
De pontons drijven, maar zijn vastgemaakt aan de oevers via een paalfundering. Zo kunnen de pontons verticaal meebewegen naagelang het waterniveau. De pontons zijn gemaakt uit PU-schuim met een polyesterlaag en een bovenlaag van Teak.
We kiezen voor twee touwen, een aan elke kant van de voetveer. Zo kan je kiezen tussen links-of rechtshandig en/of je kan het vlot met meerdere personen voorttrekken. De touwen worden bevestigd aan de pontons met een katrolsysteem op palen (Teak) en aan de voetveer. De voetveer kan gemakkelijk vanop een ponton teruggebracht worden van de andere kant. Voor het touw kiezen we voor meer-strengs geslagen polyester, dit is een zeer sterk materiaal en het is UV-bestendig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten